Om bogen

John Hattie slog sit navn fast i 2009, da han udgav Visible Learning – verdens hidtil mest omfattende forskningsoversigt over, hvad der virker bedst i undervisningen. Siden blev den fulgt op af Synlig læring – for lærere (2013), hvor resultaterne er omsat, så de kan bruges af lærere i alle aspekter af undervisningen fra forberedelse over gennemførelse til evaluering.

I Synlig læring og læringens anatomi har John Hattie allieret sig med læringsforskeren Gregory Yates, og sammen bygger de videre på de oprindelige data og resultater af syntesen i Visible Learning. De viser, hvordan tankerne bag Synlig Læring sammen med den nyeste kognitive videnskab kan skabe en effektiv og komplementær ramme for at fremme læring i undervisning.

Forfatterne forklarer i bogen læringens vigtigste principper og strategier. Undervejs punkterer de desuden en række myter om læring, hvilket blandt andet drejer sig om gængse og fejlagtige opfattelser af teorier om multitasking, læringsstile, Mozart-effekter og digitale indfødte, og hvilken effekt disse teorier har på læring. Alt dette er relateret til konkrete udfordringer, der kan og ofte vil opstå, hvor som helst mennesker skal lære gennem undervisning.

Igennem hele bogen trækker forfatterne på den nyeste internationale forskning i, hvordan læringsprocessen virker, og hvordan vi kan maksimere virkningen på studerende og elever, og dækker emner og temaer som:

  • lærerens personlighed
  • ekspertise og lærer/elev-relationer
  • hvordan viden lagres og effekten af kognitiv belastning
  • at tænke hurtigt og at tænke langsomt
  • selvkontrollens psykologi
  • samtalens rolle derhjemme og i skolen
  • usynlige gorillaer og IKEA-effekten
  • teori om de digitale indfødte
  • myter og vildfarelser om, hvordan mennesker lærer.

Synlig læring og læringens anatomi henvender sig til undervisere, lærere og pædagoger på alle niveauer i uddannelsessystemet, ledere, konsulenter samt studerende og andre, der ønsker en fremstilling af, hvordan forskning i menneskelige læringsprocesser kan informere vores undervisning og alt, hvad der foregår i vores skoler.

”Bogen bør blive  en bibel for skolefolk.”– Niels Egelund og  Lars Qvortrup  i bogens forord.

 

”Uhyre væsentlig udgivelse, som sammenfatter den tilgængelige – herunder nyeste – viden om læring.” - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

"Hvor er det bare en fantastisk bog! Noget af det bedste, jeg har læst om læring. Jeg elsker, hans pointer er evidensbaserede, hans skriftssprog og i høj grad hans 'cut-the-bullshit'-tilgang." - Victoria Grønning Iverssøn, konsulent og tidligere lærer

Hvis du endnu ikke har bogen, kan du købe den her.
 

Køb bogen på Dafolo-online.dk - Gå til webshoppen

|